Kijkersvragen Maarten Ducrot

Maarten Ducrot beantwoord vaak kijkersvragen zoals je wel eens terughoort in de uitzending en kan teruglezen op internet. Zoals bijvoorbeeld deze Kijkersvragen. Maar natuurlijk willen we ook onze lezers de kans geven good old Maarten Ducrot vragen te stellen. Maar ook andere lezers van dit blog (zo’n 60.000 per dag!) kunnen je helpen! Stel dus je vraag hieronder in het reactiepaneel en wie weet krijg je antwoord!

76 Reacties

  1. Ik vind dat de Rabo-renners wel erg vaak vallen, niat alleen in de tour maar ook in de giro (Mechov).
    Kan dit niet iets met het materiaal te maken hebben of blijft het toeval?

  2. als laurens voorbij lourdes is gekomen, kunnen we dan zijn arm even in beeld krijgen; je weet maar nooit ; ik gun het hem zo graag; jullie zelf zijn ook fantastisch; iedere dag meer dan genieten; ssucces!!!!!!!!!!!!!!!!!

  3. Zit er in de banden van de fietsen ander soort lucht dan de buitenlucht? Ik kan me voorstellen dat ,in bijvoorbeeld een bergetappe, banden met een licht gas een voordeel hebben, omdat de band als het ware een opwaartse kracht heeft.

  4. Oortjes zouden de tactiek van de renner lamleggen. Maar Bruyneel gaf gister aan dat met de ontsnapping van Contador hij pas minuten later via de tourradio werd ingelicht (want ze mogen ook al geen tv meer in volgauto’s).
    Op zich ben ik tegenstander van de oortjes, maar het belang ervan moet ook niet overschat worden. De renners, zoals met deze jump van Contador, moeten zelf wel alert zijn.

    Xander, hoofddorp

  5. Ik ben een fan van Maarten’s commentaar, maar het valt me tegen dat er totaal niet wordt ingegaan op Kohl’s uitlatingen over Boogerd.
    Er werd gezegd; op geruchten gaan we niet in…
    Dat is dan voor het eerst; er is door beide heren bijvoorbeeld tot in den treure gepraat over de beschulgingen aan Armstrong’s adres.
    En dit terwijl Kohl’s woorden uit een officiele verklaring aan justitie komen en alle aantijgingen aan Armstrong’s adres uit de franse pers afkomstig zijn (dus wel geruchten)

    Hypocriet?

  6. Is het met oortjes niet erg makkelijk om een kopgroep terug te pakken net voor de finish?

    Bijvoorbeeld: als de kopgroep 40 km/u rijdt met een voorsprong van 5 minuten, en de finish ligt op 40km, dan moet het peleton dus 55 minuten doen over die 40km en 44km/u gaan rijden om ze net voor de meet in te halen? In de laatste 10km kunnen ze natuurlijk extra tempo maken om eventueel verschil in te halen.

    Kortom, als je telkens de snelheid vd kopgroep weet, kan je toch telkens doorgeven hoe hard de kop vh peleton moet rijden?

    Dit haalt toch ook veel spanning uit een etappe?

  7. Blijkbaar hebben de heren ploegleiders besloten om de koers van vandaag te boycotten i.v.m. de oortjes.
    Wij, als toeschouwers/supporters maar ook omroepen, worden daarmee benadeeld.
    Op een of andere manier is dit een machtstrijd om controle af te dwingen.
    Moeten we ook niet naar een machtsmiddel grijpen, mogelijk het ultieme machtsmiddel, en gewoon niets meer uitzenden totdat er weer gekoerst wordt.
    Kijken wat de sponsoren daarvan zeggen.
    Nu worden gewoon gemaakte afspraken willens en wetens geschonden.

  8. Beste Maarten

    Ik vind het ook echt onzin wat gerrie ploegleider van Milram daanet in de uitzending verkondigd. Dat het veiliger is, als dit was dan hadden de ploegleiders toch beter moeten beschermen in de ploegentijdrit.

    Elke beslissing wordt door de ploegleider bepaalt en ik denk inderdaad dat ze bang zijn om hun macht te verliezen. Hoe sta je tegenover de terug keer van landenteams dit lijkt mij namelijk wel wat.

    Groeten,

    Dion

  9. Waarom staken jullie niet deze uitzending? Indien de renners lik op stuk krijgen met dit niet-uitzenden, kunnen wij nog wel eens zien wie de machtsstrijd om die oortjes wint. Ik ben tegen die koersvervalsingen met oortjes.

  10. de sport wordt nu ook al verziekt door de politiek

  11. Hallo Maarten,

    De wielerorganisaties blinken niet uit in mensgericht gedrag, dat zien we al jaren. Maar is ook niet zo dat de machtsstrijd met de ploegen die nu al enkele jaren op diverse fronten over de ruggen van renners wordt uitgevochten, veroorzaakt wordt doordat de ploegen niet altijd even professioneel opereren, weinig echt goede managers wat oa een gevolg is van de aanwezigheid van teveel oud-renners?

  12. Jullie spraken net over ploegleiders die gevangen zitten in de beslissing van de andere ploegleiders. En zelf wel de geen-oortjes-proef uit zouden willen voeren. En ik kan me niet voorstellen dat er ook geen renners zijn die deze proef een kans van slagen zouden willen geven.

    Waarom zouden deze mannen er niet gewoon vandoor fietsen en zo de keuze aan andere klassementsrenners laten. Dus veel tijd verliezen en het oortjes experiment boycotten, of toch maar voor het classement gaan.

    P.S. is dit nou de connectie met de commentatoren van de NOS? Ik geloof ’t niet, alleen ik kan op de NOS toursite niets van een link vinden.

  13. Wielrennen is traditioneel een induviduele sport.
    Tijdens etappe wedstrijden vormen zij een team.
    Het individu blijft een belangrijke rol spelen, want aan de eind van de etappe is er maar 1 winnaar.
    De invloed van het team is gerechtvaardigd, maar de ploegleider fietst in principe niet mee, hij geeft leiding aan het team, maar de manier waarop hij zich gedraagt lijkt erop dat hij nog steeds op de fiets zit. Leiding geven doe je dus niet op deze manier.
    Laat de renner renner zijn, laat hem zelf beslissingen nemen, dan is de kans groot dat het weer gaat zoals het bedoeld is en niet vanaf de ‘tekentafel’.
    Op deze manier is het gebruk van de oortjes dus niet nodig.

  14. als rechtgeaarde wielerliefhebber erger ik mij in grote maten bij deze poppenkast. wat zeggen de sponsors hiervan.
    ik kan mij voorstellen dat zij er geen geld meer insteken.het is denkbaar dat het grote publiek zich
    b,v van de rabobank afkeren.en hun geldzaken ergens anders laten beheren.pas op renners jullie gooien
    jullie goed gevulde glazen in.

  15. Ik ben voor de oortjes. Technische vooruitgang houd je niet tegen. Je kunt het nu kunstmatig blokkeren maar dan komt er wel iets anders. Ze fietsen nu toch ook niet meer op stalen frames met massief rubberen banden?
    Redeneer eens andersom. Door de oortjes ontstaan er nieuwe mogelijkheden. Als wielrenner maak je deel uit van een ploeg. Een ploeg moet je kunnen toespreken (zoals in iedere teamsport) als je geen pauze, time out iod is.
    Als je geen oortjes wilt/toestaat, haal dan ook de ploegleiders weg, kan ieder voor zijn eigen kansen gaan. Dan wordt het pas een echte wedstrijd. Ik hoor u zeggen: ja maar, als ze bij een lekke band krijgen?
    Materiaal is daarop aan te passen, kijk naar runflat bij de auto’s. Bij de ravatiering kan dan nog kort iets doorgegeven worden. Moeten ze het echt zelf doen.

  16. Kan dit een etappe overwinning voor Kenny van Hummel Worden?

  17. Is het misschien een idee om de oortjes wel te behouden (ivm de veiligheid) maar deze zenders openbaar te maken voor iedereen. Dit zou er voor kunnen zorgen dat er bv. prima bidonnetjes geregeld kunnen worden, maar dat de tactiek niet zomaar via de oortjes ingefluisterd kan worden door de ploegleiders.

  18. Welk teambelang heeft de RABO-ploeg om niet mee te zijn vandaag ? Menchov staat op ruim 5 minuten.
    En Freire kan nooit de sprint winnen op deze manier.
    Graag een kort antwaard graag en geen geleuter.

  19. Zojuist was er in de uitzending een vraagstuk of veranderingen in de wielercompetitie gewenst waren. Ik ben van mening dat de conservatieve wielerwereld wel zal moeten veranderen om de sport in leven te houden. De sport leeft namelijk op externe beinvloeders, zoals sponsoren. Dit brengt met zich mee dat de sport aantrekkelijk zal moeten blijven, want sponsoren participeren enkel wanneer er veel kijkers zijn. Enkel massasprints zijn dus niet gewenst. Ziet de wielerwereld dan zelf niet in dat ze zo zelf de sport op een slechte manier in stand houden??

  20. Hoi Maarten,

    Na afloop van de ploegentijdrit heeft Armstrong al de hand geschud van Hinault.

    Jacco

  21. hoi maarten ,gisteren nog zuur en teleurgeteld over het verloop van de tour,TOT 20 km Surensen for president,deze geeft me weer hoop ,in deze overigens zeer zware sport,maar daarom ook aantrekkelijk bij spektakel.maar deze etape maakt toch de week weer goed. zo zie je maar dat de meningen snel kunnen veranderen .veel plezier nog jullie bij de tour

  22. Hoi Maarten,

    Wordt er met weersomstandigheden rekening gehouden welke soort banden er gereden wordt b.v net als de formule 1

  23. Hoi Maarten,

    Waarom rijden de renners die geen goede klimmers zijn met een triple of compact, dan kunnen ze toch beter hun krachten sparen ?

  24. Bij het andere sporten worden de trainers ontslagen na wanprestaties. Waarom gooit Rabo, Breukink er niet uit? Hij is te langzaam, te netjes, vertoont geen leiderschap, neemt altijd de verkeerde beslissing. We hebben een echte ‘rat’ nodig, geen pussy. Ik stel voor: Iemand als Van Gaal bij de Rabobank. Wat doet Peter Post tegenwoordig?

  25. Dag heren.

    Waarom moet perse Maarten Ducrot verslag doen van het wielrennen.
    Hij blijft maar lullen over niets, spreekt zichzelf in 1 etappe vaak tegen en heeft regelmatig geen gelijk.
    Hij praat alleen maar over het ‘nieuwe wielrennen’, hoezo nieuw wielrennen? Waarom is het nieuwe wielrennen zo leuk? Ik vind er helemaal geen hol aan. Hoezo maakt deze opzet van de tour het zo leuk? Omdat het spannend blijft? De beste wielrenners zijn degene die het hardst de berg op rijden. En niet na de top nog 30 kilometer rijden. Nu blijven de klassementsrenners de hele tijd bij elkaar en gebeurt er in de top van het klassement helemaal niets. Ik kan net zo goed pas de 25ste de nos aan zetten als ze de Mont Ventoux oprijden.
    Als we het dan toch over het nieuwe wielrennen moeten hebben, laten we dan ook het ‘nieuwe commentaar’ invoeren. Geen Maarten meer, maar een goede (!) commentator. Zet Boogerd er maar neer. Die weet tenminste wanneer hij iets moet zeggen!
    En als ik nou de enige was die er zo over dacht, dan kan je nog twijfelen aan deze mail. Maar helaas voor Maarten is dat niet zo.

    Hier de vraag: Maarten, wanneer stop je ermee?

    Groeten, Paul

    Ps. Als je dan toch stopt, neem dan meteen Mart Smeets mee!

  26. Oh, heb je het tapijt al op?

  27. Hoi Maarten,

    Petje af voor jullie commentaar, de tour wordt 10x zo interessant en leuk dankzij jullie twee. Dank! Televizier-ring!

    En de vraag: Mart Smeets heeft ooit eens van Breukink gezegd dat hij nooit een grote ronde zou winnen omdat hij, en ik citeer, “te weinig klootzak is”. Is dat ook het euvel in zijn rol als ploegleider?

    Geniet ervan mannen!

    Euf

  28. hallo
    jullie hebben het steeds over een boek van alle kastelen
    hoe heet dat boek ???
    bvd
    martin

  29. Jullie hebben het vaak gehad over het belang van goede nachtrust. Stel nu dat een renner als gevolg van pijn, blessures of vermoeidheid niet kan slapen. Mag hij dan een slaapmiddel nemen of is dat een verboden middel?

  30. Beste Maarten,

    wordt Mentsjov door mensen als Contador, Amstrong of Schleck gezien als een gevaar voor het klassement, of zouden ze hem laten rijden wanneer hij op de Verbier aanvalt?

    Mentsjov zien we namelijk nooit echt aanvallen, is het daarom juist niet een keer de gok waard?

    vriendelijke groeten en fijne tour,

    Robert-Jan Schapink

  31. hoi maarten en herbert.
    vlak voor deze klim wisselde een renner van fiets.
    worden deze fietsen ook gewogen voordat de etappe begint of kan je er mee sjoemelen?
    Groetjes en een fijne uitzending verder

  32. Goeiemiddag,

    ik was benieuwd of de raboploeg niet nu alles op de vuelta moeten zetten en de tour als opwarmertje moeten zien. Menchov draait rustig mee en gaat toch mee nara de vuelta. met de ploeg die daar staat moet de rabo toch meer kunnen halen als menchov daar ook bij zit.
    kan rabo menchov deze opdracht geven??

    groetjes
    erwin

  33. Een band kan per definitie geen optimale rolweerstand hebben en tegelijk een optimale grip. Voor grip wil je wat zachter materiaal gebruiken en/of een lagere banden spanning voor goed contact met het wegdek.

    Voor de rolweerstand wil je zo min mogelijk vervorming van je band. Bij de vervorming wordt kinetische energie in warmte omgezet. Dus hard materiaal en hoge spanning. Dat is overigens de reden dat treinen zo’n lage rolweerstand hebben. Staal vervormt bijna niet.

    De vele valpartijen bij de raborenners kunnen toeval zijn maar kan ook te maken hebben met de keuze van banden met een zeer lage rolweerstand en dus grip.

    Het lijkt me een nobele taak voor Maarten Ducrot en zijn handlangers om die vraag te beantwoorden.

    Het zou me overigens niks verbazen als de Rabo ploeg tijdens de tour al gewisseld heeft van band type, maar dat ze vanwege materiaal sponsoring niks negatiefs over willen zeggen.

    met vriendelijke Groet,
    Rik Berkelmans (Chemicus en Inspanningsfysioloog)

  34. Kan je de avond etappe online live bekijken?

  35. Hoi Maarten,

    Om de Tour nóg aantrekkelijker te maken (en de sprinters meer mogelijkheden te geven op een redelijk klassement), zou ik graag zien dat elke renner zijn wérkelijk gereden tijd krijgt toegewezen i.p.v. het oneerlijke ‘z.t.’., Dan zijn massasprints ook voor de klassementsrenners ineens interessant, toch? Met de moderne middelen zoals GPS moet dit toch mogelijk zijn? Spektakel, elke etappe weer!
    Ik ben benieuwd naar jouw mening…

    Gr., Marco Janssen

  36. Hoi Maarten,

    Kenny van Hummel is in de laatste twee weken uitgegeroeid van een nobody bij het grote publiek tot een bekende nederlander. Voor Skil Schimano is aandacht in de media belangrijk en Kenny is ook vanuit dat oogpunt belangrijk voor de ploeg / sponsor. Nu gaan we vandaag meer dan 60 kilometer klimmen en vrees ik weer voor de tocht van Kenny. Waarom laat de ploeg Kenny alleen klimmen en zetten ze geen ploegmaat die beter kan klimmen bij hem in de buurt zodanig dat hij op sleeptouw wordt genomen en hij WEER op tijd binnen komt?

    Prettige dag en groet.

    Allard uit het mooie Enschede

  37. Hallo Maarten,

    In iedere voorgaande etappe reed er een lange Astana trein voorop in het peloton, inclusief Armstrong. In het begin van de etappe van vandaag zag ik de hele Astana ploeg bij elkaar zitten, behalve Armstrong, die midden in het peloton zat. Zou hij nu ook echt voor Contador gaan “knechten”, of denk je dat hij nog een kunstje wil flikken?

  38. Beste Maarten,

    Ik hoorde je net in je commentaar naar aanleiding van een wapperende haardos over Samson!
    Ik kan je verzekeren dat het Simson is.
    Hij was een sterke man, die heel wat Filistijnen heeft verslagen!

  39. herstellen de renners in een afdaling??????

  40. Hoi Maarten,

    Ik hoor maar niemand praten over de tijdrit deze week. Zou Lance hier niet een aanval kunnen doen op Contador i.v.m. zijn tjdritcapaciteiten??

  41. waarom wordt er zo weinig over Nibali gesproken, hij rijdt een geweldige tour en zou wel eens bij de eerste 3 kunnen eindigen in het eindklassement

  42. Hoi Maarten,

    Zou het niet zo kunnen zijn, dat Armstrong even liet zien hoe sterk hij nog is? Demareren mocht natuurlijk niet uit de groep met favorieten. Maar door een gaatje van bijna 40 seconden zo makkelijk te dichten maakte hij toch diepe indruk. Zou me niet verbazen als hij het met opzet deed en zo toch behoorlijk wat aandacht opeiste. Armstrong vindt het maar niks om als meesterknecht bij Contador in de buurt te blijven.

    Veel plezier morgen tijdens de koninginnerit

  43. hoi maarten

    kan het niet zo zijn door dat de rabo ploeg steeds met en andere ploeg en ploegleider fietst dat daar door het niet loopt ,de samenstelling in de giro werkte hard voor mekaar?
    groetjes uit schoonhoven peter

  44. beste maarten,

    wat vind je van het rijden van Wiggins? bij mij gaan direct de alarmbellen rinkelen als ik een baanwielrenner zo hard de bergen mee op zie rijden , denk aan Rasmussen , Ricco , e.d.
    tot nu toe zijn jullie vooral enthousiast en verbaasd, maar nergens hoor ik argwaan o.i.d.

    groet tony

  45. beste maarten,
    hebben jullie niet je twijfels bij het rijden van Wiggins?
    bij mij gaan direct de alarmbellen rinkelen als ik een baanwielrenner zo hard en met de besten de bergen op zie rijden. het doet me te veel denken aan o.a. Rasmussen en Ricco, hoewel deze gaan baanrenners waren.
    Tot nu toe is jullie commentaar vooral enthousiast en vol verbazing, maar nergens hoor ik de argwaan.

    groet tony

  46. Waarom, ook commercieel gezien als (t.v.) kijksport, dragen de renners hun nummer ook niet voorop hun helm zodat je bij een sprint of demarage meteen als kijker ziet wie het is, ook een groot rugnummer maakt het als kijker makkelijker en spannender.
    Alvast bedankt.

    Groet uit Vinkeveen,
    Ernst Kalf

  47. Maarten,

    hoe worden de minuten voorsprong van renners eigenlijk gemeten?

    Relatief of absoluut? Als een kopgroep daalt, terwijl het peloton nog klimt is het namelijk niet representatief.

    Maar ook niet als een ploeg bijv. in versnelling op kop gaat rijden en die versnelling wordt niet omgerekend t.o.v. daarvoor.

    Bedankt!

  48. hallo maarten,

    ik denk dat waar jij het over hebt is als je een kilo veren en een kilo ijzer laat vallen het even snel op de grond valt, maar een bowlingbal daalt toch echt sneller dan een veertje.

  49. volgnes mij klopt het ook dat een zwaardere sneller daalt. de natuurkundewetten gaan op in een vacuum en niet waar ook luchtweerstand versus gewicht/massa van het vorowerp of persoon een rol speelt (denk ik hoor). laat maar eens een blaadje en een steen los. kijk maar welke eerst op de grond is.
    denk je ook niet??

    groetjes,
    Ruben

  50. Hallo Heren,

    Dit is volgens mij de verklaring voor het sneller naar beneden gaan van zwaardere renners.
    Renners die zwaarder zijn dan andere renners gaan sneller naar beneden omdat zij minder last
    hebben van lucht/wind weerstand.
    Zij zijn breder en/of langer dan andere renners maar omdat ze allemaal voorover gebogen zitten,
    is de verhouding tussen oppervlak dat weerstand bied tegenover de lucht/wind en hun gewicht (massa)
    voordeliger voor de zwaardere renners. Dit is zo omdat ze een ongeveer even groot oppervlak hebben als ze voorover zitten maar ze hebben meer gewicht. Denk maar aan een veertje en een steen die je gewoon in de lucht laat vallen,
    het veertje dwarrelt en de steen niet.

    Groet,
    T. Kroes

  51. Beste Maarten,

    Ik hoorde in de uitzending net dat jullie het hadden over de snelheid met dalen. Het klopt inderdaad dat in het luchtledige een veertje evensnel valt als een kogel. Maar bij het afdalen heb je ook te maken met zwaartekracht dus gewicht heeft hier zeker invloed op de snelheid.

    groeten dave

    • bij afdalen spelen er twee krachten n.l. de aandrijfkracht en de wrijving. de wrijving is voor meer dan 95 procent de luchtweerstand. de aandrijfkracht komt omdat je naar beneden rijdt. als je een renner van 50 kg vergelijkt met een renner van 100 kg is bij de zware renner de aandrijfkracht 2 x zo groot. de luchtweerstand is theoretisch maar 1,6 x zo groot en daarom zal de snelheid van de zware renner zonder bijtrappen groter zijn.

  52. Beste Maarten,
    Hoe groot achten jullie de kans dat als Hushovd doortrekt dat hij de rit zou kunnen winnen aangezien hij goed klimt en zeker goed daalt?

    Groet,
    Marien

  53. Hallo Maarten,

    Vandaag blijkt dat Lance een podiumplaats gaat verliezen. Hoe groot acht jij de kans dat hij zaterdag een serieuze aanval doet om de etappe te winnen en weer op het podium terug te komen.
    Via twitter heeft iemand hem de vraag gesteld, Lance schitterend dat jij deelneemt aan de Tour 2009, wanneer moet ik vrijnemen om van je te genieten.
    zijn antwoord was kort en duidelijk in het kwadraat “Mont Ventoux.

  54. best maarten is het geen goed idee als er iemand met een knuppel vooruit rijd om sommige malloten uit het publiek neer te knuppelen zodat de renners er geen last van hebben gr wesley

  55. Hoi Maarten,

    Eerst een compliment voor jou en Herbert voor jullie commentaar. Vraag: Wat kan men in de Tour doen tegen die IDIOTE toeschouwers die, als de renners aan het klimmen zijn, meerennen en daardoor de renners hinderen, c.q. in gevaar brengen? Mijn antwoord: probeer ze zo veel mogelijk van de weg te plukken, zet ze tot na zonsondergang in een geblindeerde bus en laat ze dan weer gaan. Hebben ze mooi niets van de Tour gezien!

  56. Hoi Maarten,

    ik heb een vraag en wel deze: al vanaf het begin van de tour loop ik met de vraag over de framehoogtes van met name die van Fabian Cancellara en de Schleck brothers. Ik ben benieuwd wat hun framehoogte is.
    Het lijkt wel of deze lager is dan bij de gewone recreatieve racer.

    kun je daar iets meer over zeggen?
    Trouwens fantastisch commentaar van Herbert en jou,als ik in de gelegenheid ben luister ik zeer aandachtig.
    Ruud Slingerland
    Rotterdam

  57. Ik vind dat Contador deze etappe verkocht heeft en grote minachting van zijn fans en al het andere puliek getoond heeft ,en excuses was wel op zijn plaats geweest maar dat schijnt niet belanrijk te zijn voor mij een afknapper .

  58. Hoi Maarten,

    Komt er nog ploegentactiek kijken bij een tijdrit kijken of is het gewoon zsm naar huis fietsen voor eenieder. Of worden renners (bijv. knechten) gespaard en mogen die dan niet voluit gaan?

    Groeten, Marco

  59. goedenmiddag
    ik had jullie gevraagd,hoe dat kastelen boek heet
    ben best geinteresseert
    groetjes martin uit hoofddorp

  60. Waarom word de Mont Ventoux beschouwd als zo’n enorm hoge berg?
    De renners gaan “maar” tot 1912m dat terwijl de bergen die achter ons liggen veel hoger zijn.

    St-Bernard 2473m
    Petit St-Bernard 2188m
    Tourmanlet 2115m
    Port diEnvalira 2408m
    Arcalis 2240m

    Waar ik ook benieuwd naar ben is wat Armstrong/Kloden gaan doen zodra Contador pech krijgt? Wat denken jullie?

    Gr. Jan Tijs

  61. Wij zien de knechten elkekeer de drinkbussen halen bij de ploegauto. Welke temparatuur heebn deze drinkbussen? Te koud is niet goed denk ik, te warm ook niet……….

  62. Beste Maarten,

    Iemand iets te verwijten?

    De Tour valt in mijn vakantie, dus alle gelegenheid om er geregeld naar te kijken. Wat mij boeit is de vraag waarom mensen de dingen doen die ze doen; of het nu gaat om het nemen van ‘verboden middelen’, Bruyneel die Contador terug fluit, Contador die zich laat terug fluiten, jij die commentaar levert, en ik die dit berichtje tik …
    Alles is al vlot terug te voeren naar een handjevol factoren die in de westerse wereld belangrijk zijn gemaakt, enwel 1e GEld, 2e Macht, 3e Aanzien en 4e Comfort.
    Dingen worden gedaan, of juist nagelaten vanuit deze (aangeleerde) drijfveren.
    Mijn stelling is daarom; NIETS IS VERWIJTBAAR !
    Ook doping niet? Nee, zelfs doping niet!! Vanuit de immense commerciële belangen is het belang van winnen dermate groot gemaakt dat de greep naar de ‘snoepjes en sapjes’ een logische stap is geworden. Het verwijten van dopinggebruik is dan ook kortzichtig en als de media dit doen hypocriet, maar paradoxaal genoeg …. NIET VERWIJTBAAR.
    Mocht Contador de aanval inzetten? Überhaupt, gaat hier iemand over….? Het was zeker een zeer verklaarbare impuls vanuit de drive van een sportman. Immers, hij kon zijn persoonlijke positie in het klassement verstevigen. Mocht Bruyneel hem terug fluiten? Ook hier weer; wie gaat daarover….? De sponsor heeft vast liever twee of drie podiumplaatsen bezet dan één. En dat de persoon Bruyneel – met het pallet aan eigen belangen dat hij heeft – hier invulling aan probeert te geven is alleszins verklaarbaar. Hij vervult zijn rol met verve.
    En dan de media; een fenomeen op zich.
    Als er geen verhaal is, dan wordt er wel een gemaakt.
    Tja, … als ze alleen maar zouden informeren zonder te oordelen, dan ging de media-bedrijfstak onherroepelijk naar de donder. Er is bij mensen nu eenmaal de behoefte aan verhaaltjes, aan ‘good and bad guys’. Dat levert een spanningsverschil op dat mensen kietelt en vanuit een onderuit gezakte houding recht op laat zitten om zich weer eens met hun eigen mening bij anderen te doen laten gelden.

    Vanmiddag zak ik weer onderuit en laat me boeien door de tour en jullie visie en verhalen.

    Tot slot:
    Mijn stelling/overtuiging: Vanuit onze ‘westerse drijfferen’ beredeneerd gebeurt er niets in de Tour dat verwijtbaar is.
    Ben je het daar mee eens?

    Groet vanuit Wezep,

    Gert Pruik

  63. Hallo Maarten en Herbert,

    Ik hoor jullie over het idee van Contador bij Rabobank.

    Op 23 augustus 2007 werd door De Telegraaf bekend gemaakt dat Contador openlijk heeft gesolliciteerd bij de Rabobank, nadat zijn ploeg Discovery Channel Pro Cycling Team na dit seizoen ermee stopt. Dit werd door de betrokkenen ontkend.

    Als Contador heeft gesolliciteerd bij de Rabo ploeg dan had Rabo daar waarschijnlijk geen zin in omdat nog geen maand er voor op 30 juli hij door dopingexpert Werner Franke beschuldigd werd van dopinggebruik.

    Als Contador weer bij Rabo zou solliciteren denk ik dat ze het weer niet doen, omdat er nu weer een luchtje aan deze man zitten. Als ik eerlijk ben geloof ik vanuit mijn achtergrond niet dat een 62 Kg lichte renner op een voornamelijk vlakke tijdrit alle zwaardere tijdrijders zuiver kan verslaan. Zelfs de 15 kg zwaardere Fabian Cancellara kwam te kort.

    Met vriendelijke groet,
    Rik Berkelmans
    Chemicus & Inspanningsfysioloog
    http://www.berkelbike.nl

  64. Hoe kan het zo zijn dat er tijdens de kasseienrit raborenners (bv tankink) in de groep voor gesink reden, terwijl gesink hulp nodig had om het gat te dichten! In de groep er voor rijden de raborenners voor ‘niks’ mee, dan kunnen ze zich toch beter laten uitzakken?

  65. Hoe kan het zo zijn dat er tijdens de kasseienrit raborenners (bv tankink) in de groep voor gesink reden, terwijl gesink hulp nodig had om het gat te dichten! In de groep er voor rijden de raborenners voor ‘niks’ mee, dan kunnen ze zich toch beter laten uitzakken?

  66. Hoe saai kan een etappe zijn.
    Als je het over een mooie uitzending hebt ga dan een met de tourorganisatie praten. Wielrennen is niet alleen naar mooie plaatjes kijken.
    Het zou veel meer entertainment zijn als jullie de Giro volledig uit zouden zenden. Meer spanning, meer duel.
    Dit is niet om aan te zien.
    Ik kan mij wel voorstellen dat Maarten die vroeger ook wielrenner is geweest meer in deze sport ziet dan een doorsnee kijker, maar wie is hier de kijker?

    Ton Brenders

  67. Beste Maarten, je had het net over de schijnheilige Cancellara en de onafhankelijke jury die niet juist reageerde. Maar wat kan/moet de onafhankelijk jury achteraf doen aan het stilllegen van de koers onder het mom van een edele smoes? Kunnen ze meer dan foei zeggen?
    Floris Tilanus

  68. Hoi Maarten,
    Wat mij verbaast is dat de waterdragers alle moeite moeten doen om de bidons tussen de kleren te stoppen. Waarom geen extra 3-bidondrager achter het zadel? Dit weegt niets en de ploegleider kan ze er zo inzetten en ploegmaten kunnen het er zo uitpakken. Idee?
    Groet Gerard Nijkerk

  69. hallo Maarten,
    als ik de meeste renners op de fiets zie zitten dan lijkt het wel alsof ze op een te klein frame fietsen.
    waarom kiezen de meeste profwielrenners liever een kleiner frame?
    Zou je eens aan Robert Gesink, Andy Schleck of Cancelara willen vragen voor welke framemaat zij hebben gekozen?
    groeten uit Heerlen

  70. Hoi Maarten,
    Waarom stoppen de waterdragers nog steeds de bidons onder hun kleding?
    Waarom een 3-bidonhouder achter het zadel? Dan kan de ploegleider ze er zo in stppen en de renners ze er makkelijk uit pakken. Idee?

    groet Gerard Nijkerk

  71. Zeer geachte heer Maarten Ducrot.
    Ik ben een fanatiek kijker van de Tour de France, ook nu in 2010. Ik geniet van de tv-beelden en het tv-verslag van u met uw collega of een andere bekende (ex)wielrenner. Wat ik mij steeds afvraag is hoe hoog de snelheden zijn van de renners die op dat moment in beeld worden gebracht. Een heel enkele keer wordt de snelheid op de cameramotor gefilmd. Is het mogelijk dat deze snelheid ook vast in beeld gebracht kan worden evenals de nog af te leggen afstand?
    Ik en vele medekijkers zouden dit zeer toejuichen.
    Met vriendelijke groet.
    Geert Hubbers
    Oeffelt

  72. Hoi Maarten,

    Ik ga even mee in jouw aanvallende koersgedachten. Waarom laat Rabo niet met twee mensen in de top 10 Gesink aanvallen? Uiteindelijk koop je niets met een derde en zesde plaats! Mensjov voor een stabiele plaats in het klassement en Gesink voor een alles of niets poging.

    Wat is je visie?

    Gr.

  73. Denken jullie dat het ploegenklassement voor Armstrong en Horner (en Radioshack) een rol speelt in het besluit om met twee man in de aanval te gaan?

  74. Waarom maken ze het voor tandwielstel niet schuivend zodat de ketting altijd recht tegenover de achter pignon staat

  75. Beste Maarten,
    waarom hanteren ze in de Tour niet een tijdsysteem voor de bolletjetrui zoals bv in de “kneteman classic”? Als gewoon alle klimtijden bij elkaar opgeteld worden krijg je vanzelf de “Koning aller bergen”. Ik zou graag jouw mening hierover in de uitzending horen.

    Met vriendelijke groet
    Michel Sariman

Plaats een reactie