Mart Smeets Ronde van Frankrijk 2009

Mart Smeets begint deze week aan zijn 37ste opeenvolgende Tour de France. Voor de televisie doet hij de Avondetappe, voor de PZC schrijft hij dagelijks een column. “Maar het liefst geef ik elke dag commentaar.”

Nerveus is Mart Smeets nog steeds, zegt hij. Sinds 1972 volgt de 62-jarige tv-persoonlijkheid onafgebroken de Tour de France en sinds tientallen jaren is hij voor Nederland de stem en het gezicht van de Ronde van Frankrijk. ” Als ik geen zenuwen zou voelen, heb je met een ledenpop te maken. Dat wil ik niet zijn.”

Hoe voelt dat, om in de Tour de France als enige Nederlandse verslaggever een auto met chauffeur te hebben?

Mart Smeets: “Ik denk daar niet eens over na. Ik weet ook niet beter. Ik heb geen rijbewijs en heb daarom geen auto. Maar ik zie het niet als luxe. Tijdens het rijden, werk ik namelijk. Dan lees ik, dan denk ik en dan schrijf ik. Ik heb in de loop der jaren verschillende chauffeurs gehad, maar de laatste jaren rijdt mijn vrouw. Of ik dan ongezellig ben? Dat ben ik nooit. Maar we hebben een gouden regel: tijdens de rit mag ik nooit in slaap vallen.”

Je hebt een rijbewijs nog nooit gemist?

Mart Smeets: “Nee. Ik weet dus ook niet wat ik mis. Ooit zei iemand tegen mij: jij lijkt mij iemand voor een dure Porsche. Haha, integendeel.”

Twitter je al?

Mart Smeets: “Nee. Geen denken aan.”

Je vriend Lance Armstrong wil alleen via Twitter de media te woord staan.

Mart Smeets: ,,Vriend is te zwaar omschreven trouwens. Maar ik heb wel tegen hem gezegd: ‘you take Twitter for journalism’ that’s wrong!’ Twitteren is in mijn beleving geen journalistiek, daar kan ik niets mee. Lance heeft me trouwens in de Giro aangesproken omdat ik het plan had voorafgaande aan de Tour een hele Armstrong-show te maken. Alles was geregeld tot Lance op het laatste moment zijn kont tegen de krib gooide. Hij zei: ‘Mart, I really like you, I respect you, maar ik doe deze keer geen persoonlijke interviews.’ Hij gaat alleen maar twitteren. Vreselijk! Er is veel veranderd in de Tour en daar is Lance verantwoordelijk voor. Bij Gods gratie mag je tegenwoordig nog met een winnaar praten, voor de rest blijft iedereen zo lang mogelijk in de rennersbus zitten. Indurain stak zijn fiets nog onder zijn billen en stond iedereen netjes te woord. Wat dat betreft ben ik blij dat ik op een andere wijze de Tour kan verslaan.”

Maar?

Mart Smeets: ” Heel eerlijk? Het liefst zou ik commentaar geven, elke dag. Maar dat beslis ik niet, wat dat betreft heb ik geen enkele status bij Studio Sport. Ik ben jaloers op Herbert Dijkstra en Maarten Ducrot, de commentatoren. Maar Herberts vrouw is tijdens de Tour uitgerekend, zij moet bevallen. Herbert gaat dus even naar huis en dan neem ik zijn werk over. Nu maar hopen dat hij het vliegtuig mist, haha… Commentaar geven is mijn vak, ik vind commentaar geven ook het belangrijkste tijdens de Tour de France.”

Wimbledon zit alweer een tijdje bij de commerciële omroepen. Ben je bang dat de Tour de France de NOS ooit verlaat?

Mart Smeets: “Het is de taak van de publieke omroep een evenement als de Tour de France voor eeuwig te behouden. Je hebt heel veel ervaring nodig om zoiets te verslaan. Maar dat vind ik ook van de Olympische Spelen en het Nederlands elftal. En ook van Wimbledon ja.”

Lees het gehele interview bij de PZC!

8 Reacties

  1. ja de nos voor de tdf
    zo hoort het gewoon

  2. Mart Smeets en de Tour de France zijn niet meer weg te denken. Ben er groot mee geworden. Net als Radio Tour de France en de Amazing Stroopwafels. Waar is Jean M. gebleven ?

  3. Geachte hr. Smeets,

    Zijn twee weken geleden net naar ons nieuw gebouwde huis in Roquecor verhuisd, en gister konden wij voor het eerst weer genieten van uw Tour de France uitzending op de tv.
    Ter info het volgende waarom wij aan u moesten denken:

    Rappel des festivites de Montaigu de Quercy :
    Vendredi 24/07//09
    21h00 Concert avec “Yolanda” Le Sosie de Dalida, Place Mercadiel (gratuit)
    Laissez vous seduire et remontez le temps avec les plus grands succes de Dalida !!

    Wij wensen u veel succes met uw uitzendingen en genieten ervan.
    m.vr.gr.
    Bernice Lissaur

  4. mart smeets jij bent de enige die een tour kunt verslaan, je ziet zo veel dat een tour zonder jou niets aan is knok met de n.o.s.dat we jou weer horen
    ik heb met de n.o.s. gebeld maar die zeggen dat je geen tour meer wilde doen maar dat geloof ik niet doe je best voor onsdan hebben we weer plezier in de tour

  5. we ergeren ons aan de jongens die de tour verslaan het heeft soms niets met de tour te maken geef ons mart smeets maardie kent zijn vak . de helicopter laat zulke mooie dingen zienook wat mensen maken maar ze zien dat niet. ze kletsen er wat door heenwij missen heel wat nu mart er niet is. mart is een vakman mart we missen je

  6. Mooi muziekje voor vanavond.
    Rupa & the april fishes
    Nr. 8
    Les abeilles

  7. Welke lied zingt Dalida aan het einde van iedere Avond etappe uitzending van Mart Smeets tijdens de Tour 2009

  8. Volgend jaar start de Tour in Rotterdam, maar trekt daarna door de gemeente Bernisse. Er is hier al een echte positieve en enthousiaste gekte aan het ontstaan! Wat zou het geweldig zijn als de Avondetappe dan in Beeldentuin Ravesteyn Heenvliet zou kunnen plaatsvinden? Zie http://www.beeldentuinravesteyn.nl
    Mart Smeets, je zult het er geweldig vinden!

Plaats een reactie