Vragen van de kijkers aan Maarten Ducrot 8

Commentator Maarten Ducrot beantwoordt tijdens deze Tour diverse kijkersvragen. Deze keer reacties van kijkers op de ideeën van Gerrie van Gerwen.

Egon van Kessel (oud-bondscoach): Met alle respect voor Van Gerwen maar het plan van de reserves is absurd. Ik ben het wat de oortjes betreft met jullie eens. Als coach heb ik bij de jongere categorieën moeten werken zonder oortjes en dat ging prima. Coaching is veel meer dan dat gelul door die oortjes. Je moet je ploeg goed voorbereiden en strijdbaar maken. Dan heb je ook meer kans op succes. Ik weet heel zeker dat de meeste renners weinig of niets met die oortjes hebben. Gewoon goed voorbereiden op een wedstrijd, de juiste renners opstellen en een goed strijdplan en visie… Daar gaat het om.

Johan van Leipsig: Je zou het kunnen vergelijken met een voetbalwedstrijd (of vrijwel elke andere teamsport dan ook) waarin iemand uitvalt en wordt vervangen. Waarom zou dat niet in het wielrennen kunnen? Fraai voorbeeld is wellicht de Rabo-ploeg, die nu praktisch doelloos rondrijdt.

Lex: Ploegen kleiner maken, reserverenners. Dat is hetzelfde als bij de oortjes. Er zijn altijd mensen die het daar niet mee eens zijn en dan krijg je gewoon weer van die saaie koersen waarop niemand zit te wachten.

Ada de Kort: De leiding van de Tour en de ploegleiders zitten een beetje vastgeroest, en gaan niet met hun tijd mee. Dat er oortjes zijn voor de veiligheid kan ik begrijpen, maar ze zijn er mijns inziens niet om de Tour te controleren. En waarom geen reserverenners, die invallen als een renner zo geblesseerd is dat hij niet verder kan?

Harry van den Akker: Ik denk dat het een vorm van competitievervalsing is om een reserverenner op te stellen, en daarbij niet eerlijk tegenover de renner die zich het snot voor de ogen gereden heeft en dan eruit moet.

Roel Niessen: Ik denk dat drie reserverenners teveel is, maar één reserve is een goed idee. Eventueel met voorwaarden, zoals: alleen een reserve inzetten als een ander écht (medisch gezien) niet verder kan, zoals Gesink.

Hans Mes: Van Gerwen is een moderne denker. Hij pleit in mijn ogen juist om het wielrennen weer aan de renners te geven.

Wilfred Chevalking: De kracht van de Tour is dat mensen drie weken maximaal presteren en moeten afzien. Ga je reserverenners opstellen, dan haal je de charme van de Tour eruit.

Marc van Hout: Volgens Van Gerwen zou de koers attractiever worden als je renners zou kunnen wisselen. Maar wordt het dan niet oneerlijker? Dan haal je een niet-tijdritspecialist (Andy Schleck, Carlos Sastre) er voor een tijdrit uit, zodat hij geen tijd verliest. De etappe daarna breng je hem er weer in.

Rob van der Berg: De mogelijkheid om reserves op te stellen zou echt nergens op slaan. Dan zou je dus op de Mont Ventoux een paar verse klimmers inzetten, die geen hele Tour in de benen hebben. Het voordeel hiervan zou te groot zijn.

Rudie van der Velden: Ik denk dat reserves in het wielrennen de sport dood maken. De Tour is een uitputtingsslag voor vele renners en dat is wat-ie in mijn ogen moet blijven. Ik weet niet hoe je zo’n principe van reserve’s zou willen uitwerken, maar het zou toch van de zotte zijn als je je sprinters tijdens de bergetappes tijdelijk op de ‘bank’ kunt zetten zodat ze de bergen niet eens over hoeven… Kleinere teams zou misschien nog wel een leuk effect geven op het koersverloop.

Fred Bommezijn: Het inzetten van reserves is volgens mij alleen mogelijk als je net als bij voetbal de uitgestapte renner niet meer mee laat doen.

Jasper Machiels: Als je de ploegen kleiner gaat maken, heeft dat dan geen averechts effect? Zou een ploeg die een ronde of een etappe probeert te winnen dan niet juíst moeten samenwerken met andere soorten ploegen en dus afspraken moeten gaan maken, en daardoor de ritten nóg meer lam gaan leggen?

Joost Habermehl: Zes renners per team is geen goed idee, dan krijg je echt heel gespecialiseerde teams, pure sprintersteams, pure klassementsrennersteams en aanvallersteams. Maar dan krijg je juist dat sprintersploegen nog meer gaan samenwerken.

Hein Leuverink: Reserverenners is mijns inziens geen optie. Hoe ga je bijvoorbeeld om met tijdverschillen? Als je gaat wisselen met renners wacht de Tour blijkbaar tóch op iemand. Volgens mij is de Tour nog altijd bijzonder populair, jullie moeten dat kunnen meten aan de kijkcijfers. Het idee om ploegen te verkleinen spreekt me aan, dan is de overmacht van een ploeg minder sterk, maar dan wel meer ploegen toelaten tot de wedstrijd.

Rom Molemaker: Van Gerwen trekt de vergelijking met voetbal. Maar een voetbalcoach (gediplomeerd en wel) kan schreeuwen wat hij wil: 80% van wat hij roept wordt niet eens gehoord door de spelers. En een ploegleider bij het wielrennen (zonder welke coach-opleiding dan ook) kan duidelijk verstaanbaar zijn atleten sturen en beïnvloeden, en de wielerliefhebber schofferen.

Wouter Boonen: Ik vind de plannen van Van Gerwen onnodig en te voortvarend. Als je zorgt voor genoeg variatie in het parcours (en dus verschillende aankomsten en mogelijkheden) verschijnen er gegarandeerd een stuk minder massasprints.

Stel ook jouw vraag aan Ducrot hieronder in het reactiepaneel!

44 Reacties

  1. Maarten,

    de vuelta start in assen,
    is die afstand niet veel te ver??
    grtz

    gerben

  2. Hallo mannen,
    Hoorde jullie net zeggen dat Erik Hulsebos uit Gramsbergen komt, maar komt hij niet uit Rouveen?
    Succes verder, ik geniet van jullie commentaar. Elly

  3. Hoi Maarten,

    Jullie vroegen je af waarom de Astana ploeg het gat constant probeert te houden en aan kop van het peloton gaat rijden, wie zou het anders moeten doen om het gat met Hincapie kleiner te maken?

  4. denken jullie niet dat armstrong graag wil dat hincapie in het gee komt zodat hij volgend jaar als dank in zijn nieuwe team komt

  5. Maarten,

    Nog even terug komend op het “falen” van de raboploeg. Ik denk dat de leiding gegokt heeft op dag succesen van gesink en freirra. Zou mentsjov nou mee hebben gedaan om de gele trui, zou de rest van de ploeg dan niet wat positief benaderd zijn door de kijkers en media?

    Keep up the good work,

    Haye

  6. Goede middag

    Waarom zijn er geen Jersey’s voor etape winnaars.
    het zou best leuk zijn om de etape winaars in het peloton te herkennen

    gr.Rene

  7. Mijn vraag gaat over Mentsjov

    Al bijna de hele tour horen we weinig over Dennis mentsjov Is het de bedoeling dat hij zich spaart voor de laatste tourweek of heeft hij er geen zin in en is het meer een training voor de Vuelta. Ik hoo het op studio sport van je te vernemen

    Alvast heel veel dank ,Henk uit Almere

  8. maarten,

    Jullie vertelden dat lance alleen met zijn eigen sponsor mocht rijden met het inrijden, maar hij rijd nu wel met zijn eigen sponsor op zijn arm kan dat allemaal gewoon?

    Groeten

  9. Beste Maarten,een dag in het geel rijden levert deze tour 350 euro op. Is dit niet veel te weinig om een echte strijd in de tour te krijgen.Voor dat geld willen de echte toppers niet vanaf dag een in het geel rijden.Een eindoverwinning levert 450.000 euro op.haal hier een deel van af en betaal 2500 euro oid per dag in het geel,dan zal de strijd misschien iets harder worden en willen de toppers misschien wel zo snel mogelijk in het geel rijden

  10. hallo Maarten
    Nog even terugkomen op het kogeltjes incident
    Mischien gaat mijn gedachte wat ver maar wat was de positie van Lance ten opzichte van Freire toen dit gebeurde,m.a.w.was het soms een slechte schutter en was het voor Lance bedoeld………………..

  11. Hallo,

    Zou Lance Armstrong niet achter Hincapie rijden omdat hij hem de gele trui gunt voor bewezen diensten in het verleden??

  12. Heeft de Rabobank niet gewoon het verkeerde team meegenomen als je ziet dat Koos Moerenhout in oostenrijk het fantastisch doet?

    Groeten

  13. Hey Maarten,

    Waarom gaat een ploeg als Columbia niet storen voorin het peloton? Dat werkt ook in een kopgroep dus zou ook in een peloton moeten kunnen.

    Gr. een schaatser

  14. geweldige tv maar kan aub die bart veldkamp een keer gaan schaatsen of zo heeft geen enkele toegevoegde waarde aan deze super toer laat staan wat tevertellen,en 1keer in de show is meer dan zat. jongens ga zo door,een grote fan. jens peters

  15. Als fanatieke fan die geen rit mis twil ik Maarten even zeggen ,dat ik geniet van zijn rust en grote kennis .Het is een grote kers boven op de tour het kommentaar.Ga zo door en bedankt

  16. Graag zou ik willen weten of het mogelijk is om net als bij het voetballen,verplicht in een nederlands team het merendeel nederlanders op te stellen.Dat wat goed is in ons land aan renners,zou ik graag in een nederlandse ploeg zien rijden hartelijk dank voor het beantwoorden

  17. De Mont Ventoux, die binnenkort op het programma staat, is natuurlijk al vele malen eerder beklommen dan in 2009. Maar wie weet wie dat op 26 april 1336 was?

  18. Beste Maarten en Herbert,

    Ik zit de etappe richting de Verbier te kijken. Jullie hebben het steeds over de controle van Astana. Wat is jullie visie op deze etappe? Ik denk dat Astana vandaag niks zal doen en het volledig van Schleck laat afhangen of er iets gebeurt. Als Schleck niks doet, dan bewaart Astana de controle. COntador, Armstrong en Kloden wachten vandaag af.

    Delen jullie mijn mening dat Astana pas in de individuele tijdrit van aankomende week de drie kanonnen Kloden, Amstrong en COntador onderling laat bepalen wie echt de kopman is? En dat hooguit op de Tourmalet het een man tegen man gevecht wordt tussen de echte klassements toppers?

    Ben benieuwd naar jullie visie.

    Groeten uit Deventer,

    Menno

  19. Goede middag heren,

    Nu zijn de Rabo-mannen al zo vaak gevallen deze tour. Nu vraag ik mij af of het niet door de fietsen komt. Aangezien ze dit jaar op Giants zijn overstapt lijkt me dit niet geheel onwaarschijnlijk. Terug naar de oude vertrouwde Colnago’s!

  20. Goed middag,

    Wat gebeurt er eigenlijk met al die bidons die weggegooid worden? Als je 12 bidons per renner per dag neemt zit je al gauw op 10.000 bidons in een toer die naar de kant gegooid worden. Worden die nog opgeruimd naderhand?

  21. Maarten,
    zoals wij naar de prachtige beelden van de tour zitten kijken, de omgeving, de natuur etc. zien de renners dit ook, letten die daar nog op of zitten die alleen maar geconcentreerd op de rest van het peloton te letten.

  22. Hallo Maarten,

    Waarom rijdt op dit moment rugnummer 86, Lloyd Mondory, met een fluoriserend rugnummer terwijl de rest een normaal wit rugnummer heeft?

    m.v.g.

  23. Bonjour mannen, wat is jullie ervaring met renners die uit een andere circuit komen zoals mountainbiken en en dergelijke die willen gaan coursen in de openlucht.
    Wart vinden jullie dan van Theo Bos die een topper is in baanwielrennen en dus wil gaan coursen, wat schatten jullie specialisten dan in.

  24. Hallo Maarten,

    Op dit moment rijdt nummer 86, Lloyd Mondory, met een fluoriserend geel rugnummer, terwijl de rest van de renners met een wit rugnummer rijden.

    Waarom is dit?

    m.v.g.

  25. Goede middag,
    Ik vroeg mij af hoe ze de weg vrijhouden voor van Hummel die bijna een half uur in zijn eentje achter het peleton rijdt.

  26. Hallo Maarten,
    Verwacht je in de toekomst dat we steeds in beeld kunnen zien hoe hard ze real time fietsen (bv. gps op motor)? Jammer dat de cameraman niet meer de kilometer teller van de motor laat zien. Dat was ‘vroeger’ echt vaker in beeld. Veiligheid cameraman?
    Gr. Marcel Savelkoul

  27. Heeft u mijn email ontvangen over gps snelheid realtime? ik kreeg geen bericht: email verzonden?

  28. Hoe word het ploegenklassement berekend ? Want bv SKS had gister met Van hummel weer veel tijd verloren alleen er staat 22 minuut nog wat. Is dit een gemiddelde?

  29. Hallo Maarten (en Herbert),

    Ik volg nu al jaren de Tour de France. Maar een belangrijk aspect begrijp ik simpelweg nog niet, kan je daar eens wat nader over vertellen…

    Je ziet dat mannen als Popovych het tempo enorm hoog houden zodat Contador/Armstrong controleren. Ze rijden zich uiteindelijk helemaal leeg. Demarreren is dan natuurlijk lastig. Maar gisteren zag ik de SAXO-ploeg met mannen als Voigt en Cancellara zich op de voet van slotklim naar Verbier helemaal leegtrekken. Hiervan profiteren toch alle renners? Niet alleen de Schlecks… Waarom doen zij dit dan? Welk voordeel heeft dit?

    En een tweede vraag, kan je in procenten uitdrukken wat het nu scheelt voor een kopman dat hij een “mannetje” voor zich heeft rijden tijdens een zware (berg)etappe. Ik denk dan altijd: ook de kopman moet een zelfde afstand tegen hetzelfde stijgingspercentage op…?!

  30. Hoi Maarten,

    Niemand heeft het over de tijdrit deze week maar is het niet denkbaar dat Lance dan een aanval doet op Contador i.v.m. zijn tijdritcapaciteiten??

  31. Maarten, het tape op de kuiten van de renner is kinetisch tape.
    dit zorgt voor een betere doorbloeding van de kuitspier. Er zit geen warmte in de tape.

  32. Hallo Maarten en de rest,

    Klein idee`tje misschien wel heel dom hoor haha
    maar kan het zo zijn dat menchov zich bewust ook op achterstand laat rijden om op de 1na laatste rit te pieken en iedereen een slechte tour van de rabo te laten vergeten ?!

    Groetjes.

  33. Beste Maarten,

    Ik ben benieuwd naar het aantal bidons in zo’n ploegleiderswagen. Zit daar in de achterklep een gigantische voorraad? En wordt die gekoeld?

    Vriendelijks,
    Pieter Jan

  34. beste maarten en de rest,

    een vraagje over Wiggins.
    met al die affaires van de afgelopen jaren en ook dit jaar, vraag ik me af hoe het kan dat Wiggins, de baanrenner, zo verschrikkelijk hard mee naar boven rijdt.
    Ik hoop het natuurlijk niet, maar bij mij begint het gelijk weer te kriebelen ( ik denk aan rasmussen , ricco , e.d. )
    hoe denken jullie daar, eerlijk , over? Tot nu toe bespeur ik alleen maar enthousiasme en geen argwaan.

  35. beste maarten en de rest,

    een vraagje over Wiggins.
    met al die affaires van de afgelopen jaren en ook dit jaar, vraag ik me af hoe het kan dat Wiggins, de baanrenner, zo verschrikkelijk hard mee naar boven rijdt.
    Ik hoop het natuurlijk niet, maar bij mij begint het gelijk weer te kriebelen ( ik denk aan rasmussen , ricco , e.d. )
    hoe denken jullie daar, eerlijk , over? Tot nu toe bespeur ik alleen maar enthousiasme en geen argwaan.

  36. Beste Maarten
    Zijn het mijn ogen is het mijn naam mijn nooit is mijn andwoord in de uitzendinggeweest okay Armstrong heeft voor niemand respect hij is samen met zijn vriend bruinenel al bezig een nieuwe club te vormen
    Wanneer de gele trui drager de stal orders opvolgt kan hij wel eens de trui kwijt raken
    Hij deed het goed gister met de broers een deal maken ,,mr.Armstrong kon niet volgen wat hij ook twittert dit is niet de manier nu het andere ,,nieuwe wielrennen is uitgevonden kan armstrong niet meer wat hij kon
    Het is niet netjes ,waarom niet zeggen onze gele trui drager is de beste en wij zullen de trui naar france brengen ipv dat heeft hij de beste man geprobeerd zenuwachtig te maken en gek te twitteren foei armstrong ben jij die 7 voudig winnaar nu ,jij kwam om te winnen maar nu weet je wel wie er echt wint ik maak me ook kwaad ook op bruijneel die steeds maar de kant van de yank kiest,,maar je kan wel zeggen dat Cantador de echte winnaar is een bescheidde man Chapou Contador

  37. Hoi,maarten ik lees ook wel dingen die ik mis in jullie commentaaar zo is hier gevraagd waarom zien we niet hoe hard de renners precies rijden?????
    Wat jammer is is dat het nu gaat regenen de gele trui zal maar vallen ook kan de wind draaien hier is weinig aan te doen maar wel oneerlijk vindt ik …
    Voor de rest merk ik goed dat durcot een renner is geweest
    een leuke combi het lijkt mij wel dat ducrot beter weet dat regen gevaarlijk is al is de weg recht door met 3 bochten
    groeten Jos

  38. Ahhhhhhhhhhhhhh zijn we nu ineens weer voor armstrong
    hij pokerde blufte en heeft verloren
    Vergeet niet hij is alleen maar tour winnaar geweest er zijn er die dAARBIJ NOG 3 GROTE RONDES WONNEN
    Van mij mag Armstrong via de a8deur verdwijnen hij heeft lange tijd de tour verziekt naar mijn mening het werdt weer leuk tot hij met zijn smoes kwam ,ik kom niet om te winnen
    droom maar verder

  39. Hallo Maarten,

    Ik volg de tour de France maar ben geen kenner van de sport. Vandaar onderstaande vraag.

    Wat is precies de rol van Niermann binnen de Rabo formatie en wat wordt hij geacht te doen in deze rol? Als dit communicatie verzorgen is, wordt deze taak dan niet vanuit de ploegleidersauto via de oortjes uitgevoerd?

    Voor mij blinkt deze jongen uit in onzichtbaarheid, dus zal er vast wel een bijzondere taak zijn die hij uitvoert.

    Mocht je in de uitzending willen reageren, kun je dit dan svp na 16:00 doen (thuis van werk!)

    Mvg,
    Ed Langeslag

  40. Waarom heeft Maarten e.a. het steeds over ” de Moraal ” (zedenleer-moraaltheologie)) Deze uitdrukking werd voor het eerst gebruikt eind jaren 1950 begin 1960 door good old Kees Pellenbaar tijdens een radioverslag van de tour omdat hij volgens mij de klok had horen luiden, maar niet wist waar de klepel hing.Dat had hij wel meer. Ik weet nog dat we er toen hartelijk om hebben gelachen. Het moet natuulijk Moreel zijn!
    Of houden de wielerverslaggevers het er maar in als algemeen ingeburgerde term.

  41. Hallo Maarten,
    Verwacht je in de toekomst dat we steeds in beeld kunnen zien hoe hard ze real time fietsen (bv. gps op motor)?
    Trouwens jammer dat de cameraman niet meer de kilometer teller van de motor laat zien. Dat was ‘vroeger’ echt vaker in beeld. Veiligheid cameraman?
    Gr. Marcel Sacelkoul

  42. Wat moeten we hiermee:
    Halverwege de tour je nieuwe broodheer bekend te maken.!!!
    De nieuwtjes uit de monden van Bruineel en Armstrong waren in het voordeel van de nieuwe sponsors en niet het belang van Astana.
    Armstrong c.s. hebben zich met overtuiging laten omkopen. Zo had Armstrong het liefst op zijn Damien Hirst en met 10 oortjes in zijn nek verder gefietst en Bruineel zijn volgauto graag verbouwd tot een rijdend zenderpark.
    En het verklaard ook waarom zij Contador als een oncontroleerbare luis in hun pels zagen, want die reed immers niet – zoals zij – voor hun ‘nieuwe ploeg’.

    Misschien kan de tourleiding een nieuw soort trui introduceren n.l. die voor de grootste dwingeland.

  43. Maarten,

    Waarom zie je zelden een Rabobankrenner in de aanval? Het zal toch niet zo zijn dat alle renners van de Rabo de kopmannen moeten beschermen. In de bergen zit een groot gedeelte van die renners in de bus. Waarom mogen die op een vlakke etappe niet voor eigen succes gaan. Saaie en zuinige Hollanders.

    Miep Muller

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: