Voeckler winnaar etappe 5

Thomas Voeckler heeft woensdag de vijfde etappe van de Ronde van Frankrijk gewonnen.
De Fransman ontsnapte in de slotfase van een rit over 196,5 kilometer van Le Cap D’Agde naar Perpignan uit een kopgroep van zes renners, met de Nederlander Albert Timmer.

Voeckler finishte zeven seconden eerder dan het peloton, dat de andere vijf vluchters nog achterhaalde. Michael Ignatjev finishte als tweede.
Mark Cavendish eindigde als derde. Fabian Cancellara behoudt de gele trui.
Wielrenner Albert Timmer van Skil-Shimano was woensdag in de vijfde etappe van de Ronde van Frankrijk lang kansrijk voor de ritzege.

De Nederlander maakte tot enkele kilometers voor de streep deel uit van een kopgroep van zes renners, maar had in de slotfase geen antwoord op een demarrage van de Fransman Thomas Voeckler.

”Ik heb gegokt en verloren”, stelde Timmer teleurgesteld vast bij de NOS.
Voeckler sprong enkele kilometers voor de finish in Perpignan weg. Timmer, die twee eerdere aanvallen van zijn medevluchters al had gepareerd, hoopte dat een ander achter de Fransman aan zou springen.

”Ja, je moet op een gegeven moment even passen. Je zit met Ignatjev, als die eenmaal op gang is, is-ie ook moeilijk terug te krijgen. Ik dacht dat die andere jongen nog fris genoeg was om achter Voeckler aan te springen, maar dat gebeurde niet. Ik heb gegokt en verloren.”

De Nederlander ging even later nog wel achter Voeckler aan, maar die had al teveel voorsprong.

”Ik viel op een kilometer van de streep stil, terwijl ik zag dat hij bleef rijden. Ik houd een dubbel gevoel over aan deze etappe, op dit moment baal ik vooral dat ik in de finale nog ben ingelopen door het peloton.”

“De ploegentijdrit van gisteren was een dag om snel te vergeten, maar vandaag ging het gelukkig weer goed.”
Robert Gesink kwam na ruim 120 kilometer ten val. De Nederlander heeft veel last van zijn linkerpols en finishte op achterstand.

Ploegleider Frans Maassen van Rabobank vreest dat hij een scheurtje in het gewricht heeft opgelopen. Gesink spoedde zich na de etappe naar een ziekenhuis. Het is onduidelijk of hij donderdag kan starten.

Geef een reactie

